Aktivitetslederne konkurrerte i en rekke øvelser da de møttes i Skien fritidspark. Foto: Fredrik Ødegaard.

Årets Aktiv365 ble avsluttet med Olympiade

Årets kull med aktivitetsledere fra de deltakende barne- og ungdomsskolene i Vestfold og Telemark møttes til en aktiv og sosial avslutningssamling i Skien fritidspark. Samlingen markerte avslutningen av Aktiv365-skoleåret og var en gøyal aktivitetsdag som takk for en fantastisk innsats og gjennomført aktivitetslederutdanning.

Nytt av året var samarbeidet med idrettselevene på Hjalmar Johansen videregående skole i Skien. Gjennom faget treningsledelse har elevene deltatt på arrangement og kurs, og var med i prosessen fra ideutvikling til gjennomføring av alle de 30 oppgavene/postene til aktivitetssamlingen. Idrettselevene bidro med rigging før og etter arrangementet, de var for-dansere på OL-dansen, og forklarte og viste oppgavene/postene til aktivitetslederne.

Grunnkurs 2023 (7).jpg

Aktivitetslederkursene var preget av mye aktivitet. Foto: Karoline Riis.

Det har vært et innholdsrikt år. Det hele startet med at elvene søkte om å bli en av de ti utvalgte på sin skole som fikk være aktivitetsledere. Over 500 aktivitetsledere deltok på grunnkurs i starten av skoleåret, et to-dagers kurs med overnatting i Skien Fritidspark. Her fikk elevene en grunnleggende innføring i hvordan organisere og gjennomføre ulike aktiviteter for andre medelever.

Tilbake i egen skolehverdag praktiserte aktivitetslederne det de lærte på grunnkurset. Underveis i skoleåret fikk elevene oppfriskningskurs og mulighet til å få veiledning/tilbakemeldinger på sin rolle som aktivitetsleder.

Selv om årets aktivitetsledere nå er ferdig og har fått diplom som bevis på fullført aktivitetslederutdanning, stopper ikke reisen her. Aktiv365 samarbeider med skolene om å vise vei til lokale idrettslag, og har i dag flere unge aktivitetsledere som bidrar i idrettslag i ulike verv og som trenere. Her kan de fortsette å bygge kompetanse og erfaring innenfor idretten.

Uansett om de velger å gå videre eller ei, har aktivitetslederne forhåpentligvis hatt et lærerikt og sosialt år. Noe som derimot er helt sikkert er at de har gledet og aktivisert veldig mange barn og ungdom gjennom sine aktiviteter på skolene sine.

Grunnkurs 2023 (2).png

En av instruktrørene viser vordende aktivittsledere nye øvelser. Foto: Karoline Riis.