Som følge av de respektive idrettskretstingenes vedtak 23.november 2019 om sammenslutningen av idrettskretsene Vestfold og Telemark fra 01.01.2020, og idrettskretsstyrets vedtak 29.april 2021 om fremtidig lokalisering av idrettskretsens administrasjon lagt til Porsgrunn, Kjølnesparken, har det vært en naturlig vurdering av styret i Vestfold og Telemark idrettskrets å gå i dialog med Sandefjord kommune om avvikling av festekontrakten og salg av Idrettens Hus, Stadionveien 5 Sandefjord, til kommunen.
Vestfold og Telemark idrettskrets har mottatt et tilbud fra Sandefjord kommune som ble behandlet i styremøte 26.september 2023. Følgende vedtak ble fattet;
Vestfold og Telemark idrettskrets aksepterer tilbudet fra Sandefjord kommune, og avventer det forbehold som ligger i tilbudet om politisk godkjennelse i kommunestyremøte 20.12.2023.
Leietakere ved Idrettens Hus Sandefjord har vært orientert om prosessen og en eventuell eieroverdragelse vil inkludere gjeldende leieavtaler.
Styrets vurdering i saken
Idrettskretsens styre vurderer det som negativt å sitte på eierskap av en bygningsmasse som Stadionveien 5, med det dette innebærer av ansvar og forpliktelser for eiendomsforvaltning og drift.
Idrettskretsens administrasjon og styre innehar ingen kompetanse på dette fagområdet og anser eiendomsforvaltning ressurskrevende, kostnadskrevende og på siden av de lovpålagte oppgavene som ligger til en idrettskrets kjernevirksomhet.
Uavhengig av idrettskretsens valg av administrativ lokalisering ville et salg av bygningsmassen og avvikling av festeavtalen vært planen om fremtidig lokalisering hadde blitt Sandefjord. Da inngå en leieavtale om kontorfasiliteter med ny eier av Stadionveien 5.
Dersom Vestfold og Telemark idrettskrets skulle vedtas splittes i fremtiden, vil også et leieforhold ved Idrettens Hus i Sandefjord eller annen alternativ lokasjon være det mest hensiktsmessige.
Vestfold og Telemark idrettskrets styre har vurdert NIFs lov § 2.22
Disposisjoner av vesentlig betydning, ekstraordinær karakter eller betydelig omfang i denne sammenheng.
Styrets oppfattelse er at et salg av eiendomsmassen og avvikling av festeavtalen kun er positiv for idrettskretsens drift ressurs- og risikomessig. Bygningsmassen vil kreve investeringer knyttet til vedlikehold og aktiv forvaltning for å opprettholde generell drift av kontorfellesskapet og nødvendig inntektsgrunnlag i tiden fremover. Uten å selv være lokalisert i bygget vil det også være krevende å drive aktiv eiendomsforvaltning.
Ved salg vil dette dekke avskrivninger som gjenstår på de tidligere investeringer og i tillegg styrke idrettskretsens balanse og likviditet.
Det er med dette som grunnlag styrets vurdering og tolkning at denne saken ikke er å regne som å være av vesentlig betydning eller av ekstraordinær karakter som krever vedtak på et idrettskretsting, men at det ligger innenfor det mandat og styringsretten som idrettskretsens styre er gitt.
Dette begrunnes med at det ikke er disposisjon som vil kunne gi store (negative) konsekvenser for organisasjonsleddet, men heller det motsatte. Videre at det vil styrke idrettskretsens ordinære og lovpålagte virksomhet i form av ressursbesparelse, og kun være positivt med tanke på forsvarlig drift av idrettskretsen.