Alle som skal ha et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, må fremvise en ren politiattest.
Ved å kreve en politiattest bidrar vi til å forhindre at personer som utgjør en risiko for overgrep eller ha skadelig innflytelse, får mulighet til å ha trener eller tillitsverv i idretten. Attesten viser om vedkommende er dømt for overtredelse av alvorlige lovbrudd som seksualforbrytelser, vold- og narkotikaforbrytelser. Det er viktig å presisere at politiattest i seg selv ikke er et uttømmende virkemiddel mot trakassering og overgrep, men det er et av flere viktige grep for å skape en trygg idrett.
- Men hva er egentlig politiattestordningen og hvorfor må vi ha den?
- Hvem skal levere politiattest?
- Hva må idrettslaget gjøre?
- Kan man være trener mens man venter på politiattesten?
- Når kan vi be om fornyet politiattest?
Det er mange spørsmål knyttet til ordningen og hvordan man skal gjennomføre og organisere dette i idrettslaget. I dette webinaret får du svar på blant annet disse spørsmålene, og vi ønsker å tydeliggjøre oppgavene idretten har, knyttet til politiattesten.
Foredragsholdere:
Per Tøien, idrettspolitisk rådgiver i NIF
Per har jobbet lenge i Norges idrettsforbund med blant annet bistandsarbeid, breddeidrett, strategi- og samfunnskontakt, kommunikasjon – og i de siste årene med idrettspolitikk og myndighetskontakt. Var med i regjeringens arbeidsgruppe som utformet grunnlaget for politiattestordningen for frivillige organisasjoner, og har jobbet med temaet i Norges idrettsforbund siden før ordningen ble innført i 2009.
Håvard Øvregård, seniorrådgiver verdiarbeid i NIF
Temakvelden arrangeres av NIF fagteam barneidrett, som er et fagsamarbeid
mellom alle idrettskretsene i NIF. Alle idrettslag og klubber er invitert!
Det er gratis å delta.
Temakvelden gjennomføres digitalt på Teams, og alle påmeldte får tilsendt lenke til møterommet dagen før.
Påmelding er nødvendig for å få tilsendt link, og påmelding gjøres her via Min idrett.
Påmeldingsfrist: 7. juni 2021