Påmelding skoleåret 2024/2025

Aktiv365 er et samarbeid mellom skoler/kommuner i Vestfold og Telemark der Aktiv365 skal bidra til å engasjere og motivere unge aktivitetsledere til mer bevegelsesglede i skolehverdagen.

Det er skolen selv som velger ut 10 elever som skal være aktivitetsledere på sin skole gjennom ett helt skoleår. Disse 10 aktivitetslederne kommer på grunnkurs hos oss i Skien Fritidsparken i august/september. På grunnkurs får aktivitetslederne grunnleggende opplæring i hvordan de kan lede medelevene i aktivitet, samt hva aktivitetslederrollen innebærer. Aktivitetslederne tar med seg "verktøykassen" med aktiviteter, tips og triks fra grunnkurset tilbake til egen skolehverdag hvor de organiserer og leder medelever i aktiviteter på egen skole.

For å sikre at det blir mye god aktivitet gjennom skoleåret må hver skole ha en «aktivkontakt», altså en ansatt på skolen (det kan eksempelvis være en lærer eller miljøarbeider) som får et særskilt ansvar for disse 10 aktivitetslederne gjennom skoleåret. Denne personen blir også kontaktpersonen på skolen for prosjektledelsen i Aktiv365, og deltar på grunnkurset, oppfølgingskurset og avslutningssamlingen. Det er viktig at aktivitetslederne har en kontaktperson som følger dem gjennom hele året. Aktivkontakten hjelper de unge aktivitetslederne med å organisere, legge tilrette og implementere initiativet på skolen.

Det er en egenandel på kr. 10.000 pr. skoleår for å være med. Mange kommuner går inn og dekker hele- eller halve egenandelskostnaden til sine skoler som er med i Aktiv365. I dette skoleåret er det 40 av 56 skoler som får dekket deler av sin egenandel av sine respektive kommuner eller ved andre støtteordninger.

Ønsker DIN skole å være med?

Ta kontakt med prosjektleder for påmelding til Aktiv365 for skoleåret 2024/ 2025

Karoline Riis
Prosjektleder Aktiv365