Dommer_smaa-8792.png

«Ungdomsløftet for Troms-idretten» sparkes nå i gang.

Troms idrettskrets kan med glede melde at vår viktigste satsing de neste årene får sin start fra august. Vi er særdeles glade for tilskuddene til prosjektet fra Troms Holding på kr. 2,2 millioner og Sparebank1 Samfunnsløftet på kr. 1,5 millioner. Det gjør at vi kan realisere «Ungdomsløftet for Troms-idretten».

«Idrettsglede for alle» er idrettens visjon. Derfor ønsker vi å jobbe for at alle ungdommer finner glede med å fortsette i idretten i ungdomsårene. Vi har sett over flere år at et økende antall ungdommer slutter med idrett, ofte fordi idrettsaktiviteten blir for seriøs og oppleves kjedelig», sier Sylvi Ofstad i Troms idrettskrets.

Vårt mål med prosjektet er derfor at flere ungdommer fortsetter lengere i idretten. Idrettskretsen skal i samarbeid med særkretser/regioner og idrettsråd jobbe for at idrettslag utvikler et bedre breddeidrettstilbud for ungdom. I tillegg skal vi rekruttere ungdom til å kurse seg til å bli idrettsledere, trenere og dommere i idretten. Målet vårt i prosjektperioden på 3 år er å øke antall ungdommer som er aktive i idretten med 2000 personer i aldersgruppa 13-25 år, og at 1000 ungdommer kurser seg til idrettsledere, trenere og dommere.

Hvorfor er et ungdomsløft i idretten viktig?

Idrettsaktivitet i idrettslagene er en viktig sosial arena og møteplass for ungdommene. Det er her vennskap etableres, og felles opplevelser skapes. Idretten er en viktig plass «å høre til» for ungdom.

Idretten gir også mange muligheter. Det å kunne utvikle lederkompetanse, praktisere og få arbeidserfaring i verv og trenerroller gir verdifull kompetanse for ungdom.

Hvis vi skal lykkes med at idretten skal være like stor og slagkraftig som frivillig organisasjon i fremtiden, og være den viktigste leverandøren på god folkehelse og gode og trygge fellesarenaer, så mener vi at den største suksessfaktoren er å bevare ungdommene i idretten. Dagens unge er den neste generasjon idrettsledere og frivillige.

I alle små og store lokalsamfunn har idrettslagene stor betydning for fellesskapet, for trivselen og bo- og blilyst. Idrettslagene legger ned en stor frivillig innsats med sin daglige aktivitet året rundt, hvert eneste år. Små og store idrettsarrangement skaper aktivitet i det lokale næringsliv og bygger sterkere by og bygder. Idretten er en av de viktigste identitetsbyggere, også for samfunnene vi bor i. Derfor trenger idretten å ta vare på og engasjere ungdommene våre.

«Norges Fotballforbund og Troms Fotballkrets har i likhet med Troms idrettskrets tro på at hvis vi beholder flere ungdommer lengre i idretten så vil det være et veldig viktig forebyggende arbeid for folkehelserelaterte utfordringer i samfunnet. Ytterligere vil det også ha stor betydning å rekruttere ungdom som den neste generasjon frivillige» - Jo Are Vik i Troms Fotballkrets.

Ungdomsløftet kan bidra til at vi får flere unge til å påvirke sine lokale idrettslag til å fornye aktivitetstilbudet på ungdommers egne premisser. Å drive breddeidrett bør bli en mer akseptabel «karrierevei» i idretten
Espen Rognli i Troms Skikrets.