Nabolagsklubb er OIKs program for å styrke idrettslag i Oslo som tar et utvidet samfunnsansvar.

En nabolagsklubb er nært tilknyttet sitt nærmiljø/nabolag, med ekstra fokus på deltakelse for alle. Idrettslaget tilbyr allsidighet, der det er enkelt for barn og unge å delta i flere idretter. Programmet skal gi kraft til idrettslag som tar tydelig posisjon for barn og unges oppvekstvilkår, som et verktøy for å nå målsettingen om idrettsglede for alle.

Idrettslag som deltar i programmet forplikter seg til å jobbe med fire innsatsområder. I tillegg kan nabolagsklubben velge å prioritere flere områder etter eget ønske.

NB: INNSATSOMRÅDENE ER UNDER OPPDATERING, OG INNHOLDET VIL JUSTERES I LØPET AV JUNI 2024

Endringer fra 2024 til 2025

Oppsettet er oppdatert i 2024. Eksisterende nabolagsklubber jobber i samme malverk ut 2024, og endringene gjelder fra 01.01.2025.

Endringer:

• Nytt: Det skal velges en kontaktperson for hvert av de fire innsatsområdene. Dette erstatter de tidligere rollene inkluderingsansvarlig og ungdomskontakt.
  • Nabolagsklubbens oppgaver deles inn i fargekoder. Rødt er obligatorisk, gult er sterkt anbefalt og grønt er anbefalt.
  • Innsatsområdene "Frivillighet og dugnad" og "Klubbhåndbok" er slått sammen, og heter nå "Frivillighet".
  • For innsatsområdet "Ungdom" og "Kompetanse" er innholdet likt som tidligere, men har ny struktur.
  • For innsatsområdet "Inkludering" er essensen den samme som før, men med ny ordlyd og ny struktur. Retningslinjer for å begrense kostnader er flyttet fra "Klubbhåndbok" til "Inkludering".