Kunsgressbanen utenfor klubbhuset benyttes til landhockey på sommeren og bandy i vintersesongen

Lang ventetid på et eget klubbhus

Det første vedtaket om idrettslagets egne klubbhus kom i 1966, men det var ikke før 2018 at det nye anlegget stod klart. Den langvarige prosessen skyldtes uavklarte reguleringsplaner, som endte med at området klubbhuset ligger i har blitt utbygget etappevis og med et til dels manglende og uheldig totalperspektiv. Klubbens daglige leder fikk være med på deler av planleggingen til det nye klubbhuset, men fikk ikke mehold i alle ønskene til hvordan dem ville at det nye anlegget skulle se ut.

Kommunen sin opprinnelige tanke bak anlegget på Voldsløkka var at landhockeybanen skulle ha garderober og lagerplass, uten å inkludere klubbhusfunksjonen for Sagene IF. Dette gjorde at huset ble bygd i etapper, hvor de øvrige funksjonene kom først, og møterom, sosiale områder og kontorer deretter. På bakgrunn av dette er det noen praktiske løsninger på huset som klubben gjerne vil endre på.

Sagene IF tribune.jpg

Idrettslaget fikk ta over et tomt bygg sommeren 2018, uten møbler og annet utstyr som er nødvendig dersom man skal ta imot sultne barn som deltar på Etter Skoletid. Heldigvis er det mange ivrige frivillige i klubben som fikk dette på stell relativt fort.

Nå har bygget vært i bruk i nærmere 5 år, og klubben har funnet noen løsninger på huset som er mindre optimale. Ettersom klubben har over 2000 medlemmer, vil det være mye aktivitet på huset. På bakgrunn av dette kunne materialene i veggene vært av noe annet enn gips, slik at dem tåler litt herjing fra barn og unge. Anlegget låses også av nøkkelkort som går på rundgang. Logistikkmessig er dette vrient for de frivillige vaktene på huset, som har en travel hverdag fra før.