ildsjel1.jpg

Årets Ildsjel i idretten i Møre og Romsdal er Kolbjørn Ove Stølen

Kolbjørn Ove Stølen skrev seg inn i lokal idrettshistorie da han mandag ble presentert som Årets Ildsjel av Møre og Romsdal Idrettskrets. Gratulasjonene strømmet på utover mandagen, og vil sikkert fortsette de nærmeste dagene.

Den aller første til å gratulere var Siri Ask Fredriksen, Plan- og utviklingsleder i idrettskretsen. Hun kunne overraske Stølen hjemme i Ugelvik på Oterøya med blomster, diplom og to sjekker pålydende henholdsvis 10.000 kroner til Midsund Idrettslag samt 5.000 kroner personlig til prisvinneren.

- Kolbjørn Ove, du blir vår kandidat blant de 11 som blir kåret på landsbasis som kåret i hver sine fylker. Du skaper aktivitet og får folk ut i naturen gjennom det enorme arbeidet du har nedlagt ved prosjektet Midsundtrappene. Ikke minst er dette viktigere enn noen gang i det spesielle året vi er i ferd med å legge bak oss, sa Ask Fredriksen da hun stod på døra hjemme hos Stølen mandag ettermiddag.

Der viste hun også fram en video som var innspilt av Kjetil Andre Aamodt. Den tidligere OL-vinneren og verdensstjernen i alpint, er sentral hos Norges Idrettsforbund når det gjelder kåringa av Årets Ildsjel på landsbasis.

Hyggelig overraskelse

Prisvinneren ble tatt på senga ettersom kona Ingunn, hans uvurderlige støttespiller, hadde holdt tett om tildelingen hun fikk vite om noen dager tidligere.

-Dette var en stor overraskelse, og veldig hyggelig. Det er vel mange andre som fortjener dette vel så mye som meg, sa en ydmyk, men også glad prisvinner.

Stølen er en sterk kandidat til å vinne den nasjonale kåringen av Årets Ildsjel ettersom hans CV er imponerende. Det vektla også Siri Ask Fredriksen fra idrettskretsen.

-Det er ikke bare gjennom arbeidet med Midsundtrappene du har utmerket deg. Du har hatt en lang reise på den frivillige scenen, sa Ask Fredriksen etter å ha overrakt diplom og blomster hjemme hos Kolbjørn Ove Stølen.

For i anbefalingen fra hans eget idrettslag, Midsund IL, ble det påpekt at Stølen også har arbeidet aktivt med idrettsanlegg på øya, som kunstgrasbanen, grasbanen og ikke minst et fullverdig friidrettsanlegg med fast dekke. Han har også vært leder i idrettslaget.

Hjertebarnet

Men det er Midsundtrappene som er Kolbjørn Oves store hjertebarn, og som har gjort Oterøya kjent langt utenfor eget fylke.

-Fram til nå i år har vi registrert over 95.000 passeringer på de forskjellige turene du kan følge under paraplyen Midsundtrappene. Arbeidet satte vi i gang 23. mai 2016, kun få måneder etter at ideen ble lansert. Vi har brukt sherpaer fra Nepal, organisert gjennom Geirr Vetti sitt selskap. Sherpaene vi har hatt hos oss er svært fornøyde med å komme hit til Midsund. Blant annet fikk vi installert alle som var her i 2018 i presteboligen. Og de får hele tiden norske lønnsvilkår. Vi er også glade over å gi økonomisk bistand til landsbyen Khunde som sherpaene kommer fra. Det er et fattig, men stolt folk, påpeker Kolbjørn Ove Stølen.

Håper å avslutte i 2021

-Hva gjenstår før arbeidet er sluttført med Midsundtrappene?

-Får vi lov til å hente sherpaene også i 2021 har vi en sesong med arbeid igjen før vi setter sluttstrek. Da vil vi ha bygd ut for 23 millioner kroner. Støtten vi har fått er enorm, påpeker Stølen som ikke har tall på antallet timer han har jobbet dugnad for de forskjellige prosjekt som omfattes av Midsundtrappene.

At han i det hele tatt får følge sluttfasen av dette arbeidet var usikkert for få måneder siden.

Var nær ved å dø

Sjøl om Stølen i utgangspunktet ikke ønsker å snakke for mye om sin helsetilstand innrømmer han at sommeren og starten på høsten har vært tøff.

-Jeg er veldig glad for det helsevesenet vi har her i Norge. For i sommer ble jeg rammet av en blodforgiftning og gule stafylokokker som gjorde at en hjerteklaff måtte opereres. Jeg var innlagt sju uker totalt, først på St. Olavs Hospital i Trondheim, siden på Molde Sjukehus. Jeg hadde nok en fot på den andre siden, sier Stølen med alvor i stemmen.

Men sjøl fra sjukesenga maktet ikke Stølen helt å legge vekk arbeidet med Midsundtrappene. Da delegerte han oppgaver til blant annet til sine barn. Kolbjørn Ove og kona Ingunn har tre voksne barn; Martin (31), Iver (27) og Andrine (23).

Vil tilbake i arbeid

1. september ble Kolbjørn Ove utskrevet fra sykehuset. Etter å ha mistet 17-18 kg i vekt har han trent seg sakte opp igjen. 59-åringen er sykmeldt ut året, men har klart mål om å komme tilbake for fullt som tekniker/heisoperatør hos Helikopter Service med base i Florø.

Arbeidet med Midsundtrappene skal han også sluttføre i 2021.

Håper å bli nasjonal tursti

-Når vi får fullført det hele med siste fase rundt trappene opp til Rørsethornet kommer vi til å ha en av verdens lengste sammenhengende trapper. Allerede har vi den lengste i Norge. Målet er også å komme inn kartet som Nasjonal Tursti. De skal det være 15 av i landet som vår midler direkte over statsbudsjettet, sier en alltid entusiastisk Kolbjørn Ove Stølen.

Som passer på å rette en takk til alle som har hjulpet til med prosjektet bak Midsundtrappene.

....

Skrevet av Jarle Mordal

......

Medlemmer av komiteen som har kåret Årets Ildsjel i Møre og Romsdal er:

Siv Nummedal

Siri Ask Fredriksen