Modul 0 (se under krav til deltaker):
Modul 1: Trygge rammer 2 timer
Barneidrettstreneren skal lære å lede barn i trygge læringsmiljø, der det er fokus på aktivitetsglede, innsats og mestring.
- Trygg aktivitet og trygt miljø
- Verdigrunnlaget i norsk idrett
- Idretten sine barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett
Modul 2: Relasjon 2 timer
Deltaker skal få kunnskap om hvorfor det er viktig at barneidrettstreneren har en god relasjon til barna og betydningen det har for samhold, tillit og læring.
- Utvikle egen menneskeinteresse
- Hva er lurt å vite om barna/utøveren
- Søken etter det sympatiske menneske
Modul 3: Mestringsmiljø 3 timer
Deltaker skal være bevisst egne forventninger til det å være barneidrettstrener, idrettslaget og barna sine forventninger. Deltaker skal vite hvordan og hvorfor det er viktig å skape mestringsklima på trening og konkurranser
- Trenerskap (leder)
- Involvering, tilbakemeldinger og kommunikasjon
- Undervisningsprinsipp (KAMPVISE)
- Organisering av aktiviteten (leik, konkurranser, sirkel, stasjoner)
- Valg av undervisningsmetoder
Modul 4: Aldersrelatert og tilpasset trening. Treningsplanlegging. 3 timer.
Barneidrettstreneren skal lære å legge til rette for trening som er tilpassa barnet sine forutsetninger fysisk, motorisk, emosjonelt, kognitivt og sosialt.
- Vekst, modning og utvikling
- Grunnleggende ferdigheter
- Hvem, hva og hvorfor
Modul 5: Praktisk økt 4 timer
Deltaker skal gjennomføre en økt for barn som vektlegger hva, hvorfor og hvordan. Deltaker skal bruke teorien i praksis, og være bevisst hva barna skal lære i løpet av økten. Deltaker skal ta hensyn til sikkerhet og vite hvordan en håndterer enkle idrettsskader.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere hensiktsmessige aktiviteter i variert miljø, som utvikler hele mennesket