«Simen, Simen, Simen».
Det ropes med tydelig og taktfast klang fra en entusiastisk og sprudlende gruppe barn fra barneskolene i Gausdal, samtidig som de spiser brødskiver som er laget av praksiselever på Gausdal videregående skole (VGS) i anledning «prosjekt skjermfri».
Det er nettopp disse ungdommene fra Gausdal VGS som organiserer Mellomrommets aktivitetsøkt for elever i årstrinnene 5-7. klasse i tidsrommet mellom skoleslutt og før fritidsaktivitetene starter.
Samarbeidet mellom ungdommen og barna fremstår som en symbiose som begge har stor glede av.
- Det er gøy å se så mange barn her, og det har vært gøy å være trenere for dem, forteller praksiselevene fra Gausdal VGS.
Også barna så ut til å storkose seg i gymsalene i Gausdal Arena. Det var en god blanding av barn med ulike bakgrunner og ferdighetsnivåer i dette lavterskeltilbudet, hvor det like gjerne kan være barn som ikke vanligvis driver med idrett som utfolder seg i aktiviteten.
- Godt eksempel
Martin Hylland, fagansvarlig barn og ungdom i Innlandet idrettskrets med ansvar for mellomromsprosjektene i Innlandet, lot seg både inspirere og begeistre over økta han var vitne til i Gausdal.
- Innlandet Idrettskrets satser stort på mellomromsprosjekter, og vi ønsker å teste ut ulike modeller som fremmer lavterskelaktivitet. Gausdal har fått til et godt eksempel på nye aktivitetsarenaer for målgruppen som tilbyr både lavterskelaktivitet for barn som kanskje ellers hadde dratt hjem og bare sittet foran skjermen, sier Martin Hylland.
- Samtidig som vi ser at aktiviteten passer bra for barneskolebarna, er det også en god mulighet for å se effekten av å ha ungdommer som trenere og gi dem en erfaring som trener, som kan både hjelpe til i faget på skolen, men også vekke en interesse for dette senere, fortsetter han.
De nevnte ungdommene/praksiselevene på Gausdal VGS har gjort et godt forarbeid når det gjelder organiseringen av dette mellomromsprosjektet i Gausdal, kalt «prosjekt skjermfri».
- Vi deler barna i grupper når de kommer, og barna rullerer på aktivitetene. Vi er mange elever, så vi har delt oss i to grupper, og vi har to uker per gruppe. Da er det enklere for lærere å vurdere oss og enklere for oss å engasjere oss i aktivitetene uten at det er dødtid når vi egentlig skal være trenere, forteller de.
Målet med «Mellomrommet» er at elevene skal ha et sted å være i tidsrommet fra etter skoleslutt til fritidsaktivitetene starter, der det skapes nye aktivitetsformer, elevene føler trygghet og tilhørighet og der det skapes rom for inkludering for alle.
Det er idrettskretsene Oslo, Viken, Vestfold/Telemark og Innlandet samarbeider om prosjektet og har per i dag 23 prosjekter som er i gang med støtte fra prosjektet.
Slik ble økta organisert
I forkant av denne mellomromsøkta i Gausdal ble elevene fra barneskolene i området hentet i busser fra Gausdal videregående skole og fraktet sammen med læreren (sjåføren) og et par av praksiselevene fra VGS.
Samtlige av de omtrent 100 deltakere ble kjørt til skolen, der de ble møtt av vertskapet i døra med fargede vester. Elevene ble dernest delt inn i fire grupper, bestående av en god blanding av elever fra de respektive skolene.
I møte med praksiselevene fikk barna servert påsmurte brødskiver og saft. Etter en halvtimes sunn og god matpause, hvor barna fikk god oppfølging fra praksiselevene, ble barna fulgt til de to flotte gymsalene lengre ned i gangen.
I de to hallene var skilleveggene oppe, og fire grupper kom raskt i gang med lek organisert av praksiselevene, som hadde fått temaer i henhold til kompetansemålene i faget. I den ene gruppa var puls og presisjon tema, med et spekter av kreative leker som fikk barna opp i toppfart.
Etter at elevene hadde vært i aktivitet på en side av hallen, byttet de over til den andre siden av hallen, der parkour og basistrening for barn var temaet. Praksiselevene ble fulgt opp av dyktige lærere på Gausdal, som fulgte nøye med på innholdet i aktivitetene som en del av vurderingen av praksiselevene.
Og kanskje har noen av barna fått seg nye forbilder i nettopp praksiselevene på VGS, eksempelvis Simen som artikkelen ble innledet med.
- Hvorfor er Simen så kul?
- Han er kul, han spiller fortnite og heier på Ronaldo, svarer barna og smiler bredt.