Unge svømmere og trener snakker sammen ved bassenget før trening

Hvordan komme i gang med den nye digitale politiattestløsningen

Har du som politiattestansvarlig i ditt idrettslag tatt i bruk ordningen ennå? Hvis ikke vil vi sterkt anmode om å ta i bruk løsningen så raskt som mulig! Bruk av den nye tjenesten sikrer en tryggere aktivitet for idrettslagets medlemmer, samt en enklere hverdag for deg i din rolle.

Innlandet idrettskrets er pilotfylke for den nye politiattestløsningen og vi er tilgjengelig for å hjelpe dere underveis.
Så enkelt er det å komme i gang, se video:


Hvordan ta i bruk løsningen - steg for steg

Leder i idrettslaget må:

  1. opprette en Digipost-konto i idrettslagets navn, dette gjøres i MinIdrett
  2. tildele følgende roller i KlubbAdmin:
              -medlemsansvarlig
              -ansvarlig politiattest og ansvarlig politiattest vara


Medlemsansvarlig
i idrettslaget må:

  1. tildele roller i MinIdrett til frivillige og ansatte i idrettslaget. Rollen må godtas av vedkommende (via e-post eller Minidrett).
    NB! Det er kun medlemsansvarlige i et idrettslag som kan tildele roller.

 

Ansvarlig politiattest (evt vara) i idrettslaget må:

  1. scrolle ned på siden i MinIdrett, gå til «Politiattester» og velg «Ny tjeneste (Innlandet IK)»
  2. hente opp personen som skal søke om politiattest.
    Dersom personen ikke er medlem, trykk på «Inviter ny person».
    Disse tre rollene krever politiattest:
             -barnetrener
             -ungdomstrener
             -frivillig med ansvar for mindreårige og/eller mennesker med                  utviklingshemming
    (Se egen veiledning for ytterligere beskrivelse av hvilke roller som krever politiattest)
  3. velge «Innhent politiattest»
  4. fylle inn opplysninger i "formålsbekreftelse" og send skjemaet via Minidrett til vedkommende som skal søke om politiattest
  5. når politiattesten mottas i Digipost - trykk "åpne politiattest" og deretter godkjenn

 

Personer med ansvar- og tillitsforhold for mindreårige (fra 15 år og eldre) i idrettslaget må:

  1. gå inn i din private Digipost eller din personlige Minidrett for å videresende forespørsel/søke om politiattest hos politiet (du blir varslet via e-post)
  2. dele mottatt politiattest (fra polititiet) med ansvarlig for politiattest i idrettslaget. Dette gjøres i Digipost.

 

Webinar

Her kan du se webinar som beskriver den nye digitale løsningen i sin helhet, med innlegg fra Norges idrettsforbund, Politiet og Digipost.


Mer informasjon

Du kan lese mer om politiattestordningen her: Politiattest

Spørsmål?

Ta kontakt med Martin Hylland, tlf. 47399618 eller e-post: martin.hylland@idrettsforbundet.no