Overordnet mål:
Ingen barn og unge skal falle ut av idretten pga. familiens økonomi.
Hva er Solidaritetsfond:
Solidaritetsfond er en egen ordning i idrettslaget som skal nyttes til å dekke deltakerkostnader for barn og ungdom. Det kan være dekning av treningsavgift, medlemskontingent, deltakelse på stevner/ turnering ol. Solidaritetsfondet er ikke ment å fullfinansiere noens idrettsdeltagelse, men være en mulighet for å få hjelp/ støtte i en økonomisk krevende situasjon. Søknader skal i utgangspunktet være individuell, og ikke fra lag/ grupper internt i klubb. Støtteordningen er tillitsbasert.
Hvem er målgruppa for «brukere» av solidaritetsfond:
Medlemmer i aldergruppene 6-12 og 13-19 år der økonomi kan være en barriere for idrettsdeltagelse. Det er viktig at idrettslagets medlemmer kjenner ordningen og at det etableres en lav terskel for å be om støtte.
Hvordan skal idrettskretsen etablere Solidaritetsfond-ordningen for idrettslagene:
- Solidaritetsfond-ordningen presenteres for idrettsråd og idrettslag på aktuelle møtearenaer (Idrettshelga) og i teams-møter.
Forslag til fremgangsmåte, retningslinjer og idrettslagenes håndtering presenteres. - Søknadsportal opprettes. Store idrettsråd gis mulighet til å behandles søknader for sine idrettslag. Idrettskretsen behandler søknader for resterende.
- Idrettslag får tildelingssum i 2 (ev 3) nivå, etter størrelse på idrettslaget.
- Idrettskretsen følger opp idrettslagene underveis for veiledning.
Hvordan kan idrettslaget etablere ordningen med solidaritetsfond:
- Styret i idrettslaget behandler og vedtar sak om etablering av Solidaritetsfond.
Retningslinjer for Solidaritetsfondet vedtas, tilpasses og godkjennes i styret.
- Styret bestemmer hvem / hvordan søknader til Solidaritetsfondet skal behandles, her fins ulike løsninger.
- Idrettslaget kan søke idrettskrets/ idrettsråd/ andre om midler
- Retningslinjer må minimum inneholde følgende:
a) hvordan idrettslaget informerer om Solidaritetsfond (se veiledningsliste)
- b) hvem som har ansvar for å behandle søknader og gi tildeling
c) praktisk håndtering med budsjettering, opprette konto etc
Veiledning til hvordan idrettslag kan etablere Solidaritetsfond:
- Det er et mål at Solidaritetsfondordningen er godt kjent i klubben og blant klubbens medlemmer
- det bør ligge informasjon om klubbens Solidaritetsfond på klubbens hjemmeside.
- klubben kan informere om ordningen på Facebook/ sosiale medier.
- send ut jevnlig informasjon om klubbens Solidaritetsfond til alle trenere/ lagledere/ foreldrekontakter.
- søknadskjema bør ligge lett tilgjengelig og åpent for alle.
- informèr gjerne om klubbens Solidaritetsfond på alle fakturaer som sendes ut.
- behandling av evt. søknader kan skje f.eks. i eget utvalg, i styret eller daglig leder. Prosessen bør være minst mulig byråkratisk.
- Informer om Solidaritetsfond til alle nye medlemmer i klubben, vektlegg informasjon for nye foresatte til de aller yngste i klubben.
- Har klubben klubbambassadør som jobber mellom klubb og familie bør han/hun være godt informert om ordningen.
- Solidaritetsfond bør være post i klubbens budsjett
- Solidaritetsfondordningen og økonomiske barrierer i idretten bør være gjentatt tema på klubbens foreldremøter/ trenermøter/ styremøter/ årsmøte etc.
- Solidaritetsfond kan også bidra i en situasjon for helt nye medlemmer, barn/ unge på vei inn i klubben.
- Klubben bør ha en helhetlig inkluderingstanke /praksis, slik at utgiftene for den enkelte familie ikke blir unødvendig høye.
- Solidaritetsfondet er ikke ment dekke unødvendige og kunstige høye utgifter for idrettsdeltagelse.
- Solidaritetsfond er et bidrag for å leve opp til idrettens egen visjon «Idrettsglede for alle»
Tips for å fylle opp Solidaritetsfondet
- egne arrangementer/ gjenbruksdager hvor inntekt øremerkes Solidaritetsfondet
- eksterne sponsorer
- arranger innsamlingsaksjon øremerket til Solidaritetsfondet, definer dette som en samfunnsdugnad hvor alle kan bidra.
- eget vippsnummer så det er enkelt for andre å støtte
- prosentandel av inntekter til klubben øremerkes til Solidaritetsfond
- søk støtte fra ulike støtteordninger i kommune etc.
- synliggjør klubbens ordning overfor lokalmiljøet, søk samarbeid til beste for barna.