Hvis du ikke har tatt i bruk den nye digitale tjenesten ennå, anbefaler vi at du gjør det så snart som mulig. Bruk av den nye tjenesten gir tryggere aktivitet for idrettslagets medlemmer og forenkler hverdagen til politiattestansvarlig. Tjenesten er tilgjengelig for alle idrettslag fra 14. november!
Kom i gang
Leder i idrettslaget må gjøre følgende 2 ting:
1.Opprett avtale med Digipost for håndtering av politiattest i idrettslag
Signaturrett for idrettslaget er påkrevd for å opprette avtalen. For å opprette avtale hos Digipost må du inneha en av følgende roller: Leder, nestleder, styremedlem, daglig leder
- Logg inn på "min idrett" og gå til "Markedsplassen" for å finne Digipost-registreringen. Gå hit for direkte lenke til Digipost registrering.
- Opprett avtalen for å knytte løsningen til idrettslaget. Dette er nødvendig for å aktivere deling av politiattester via Digipost. Dette er en egen avtale og må opprettes for å ta i bruk tjenesten.
Ved avtaleopprettelse får politiattestansvarlig og søkere tilgang til en sikker og gratis løsning for å sende og motta digitale formålsskjemaer og politiattester. Avtalevilkårene kan leses på Digipost sine nettsider under opprettelsen.
2. Tildel følgende roller i KlubbAdmin:
- medlemsansvarlig
- ansvarlig politiattest og ansvarlig politiattest vara
Les mer om hvordan du tildeler roller i Klubb Admin
Rollene må være tildelt i Klubbadmin før medlemsansvarlig og politiattestansvarlig får tilgang til de nye tjenestene. Merk: Har dere medlemsansvarlig i klubb admin, så skal denne rollen være importert til ny rolletjeneste og dere kan tildele rollene: ansvarlig politiattest og ansvarlig politiattest vara i den nye rolletjenesten.
Medlemsansvarlig i idrettslaget kan gjøre følgende:
1. Logg inn på Min idrett. Scroll ned til «hva vil du administrere» og trykk på «tildel rolle»:
- Gå til fanen «tildel rolle», søk opp personen og tildel rolle.
- Er personen ikke medlem, velg «inviter ny person». Personer som får tildelt rolle, får beskjed om dette via e-post eller direkte i MinIdrett.
NB: Kun medlemsansvarlig kan tildele roller. Det anbefales at politiattestansvarlig også får tildelt medlemsansvarlig-rollen for å forenkle administrasjonen. Personer kan også tildele seg selv enkelte roller i Min idrett.
Politiattestansvarlig (eventuelt vara) i idrettslaget må gjøre følgende:
1. Logg inn på Min idrett. Scroll ned til «hva vil du administrere» og klikk på «ny politiattesttjeneste».
2. Hvis du både er politiattestansvarlig og medlemsansvarlig kan du legge til personer som trenger politiattest ved å tildele de en rolle med krav om politiattest:
- Gå til fanen «innhent politiattest», søk opp personen og tildel rolle.
- Hvis personen ikke er medlem, velg «inviter ny person».
3. Legg til roller som krever politiattest:
- Barnetrener
- Ungdomstrener
- Frivillig med ansvar for mindreårige og/eller personer med utviklingshemming
- For å vurdere om andre roller krever politiattest, se veiledningen under fanen «informasjon om tjenesten» og trykk på «roller og krav». Du kan også få generell veiledning om roller og krav her.
4. Vurder om rollen krever politiattest og fyll ut formålsskjema:
- Gå til fanen «behandle søknader».
- Vurder om roller krever politiattest under pkt. 1 og fyll ut opplysninger i «formålsskjema» under pkt. 2. Klikk deretter «send» for å sende skjemaet til søkeren via Min idrett og Digipost.
5. Motta og godkjenn/avvis politiattest:
- Når politiattesten er delt av søker i Digipost, trykk på «åpne politiattest».
- Godkjenn attesten dersom det ikke er merknader.
6. Registrer manuelle politiattester:
- Dersom politiattesten deles manuelt, registrer den under pkt. 3 i fanen «behandling».
- Vær oppmerksom på at kun digitale politiattester kan garanteres å ikke være forfalsket. Sjekk manuelle dokumenter nøye.
Personer med ansvar for mindreårige eller mennesker med utviklingshemming i idrettslaget må gjøre følgende:
1. Logge inn på sin private Digipost eller Min idrett for å motta formålsskjemaet. Deretter må personen søke om politiattest på politiets nettsider (personen vil bli varslet via e-post).
2. Dele den mottatte politiattesten fra politiet med politiattestansvarlig i idrettslaget. Dette gjøres i Digipost ved å gå inn på meldingen «delingsforespørsel», som søker mottar fra idrettslaget.
3. Personer kan enkelt legge til sin egen rolle i idrettslaget i Min idrett, under roller og verv. Logg inn i Min idrett og trykk da på «legg til ny rolle».
Webinar
Her kan du se webinar fra 15. august 2024, som beskriver de nye digitale tjenestene (roller og politiattest). Webinaret har innlegg fra Norges idrettsforbund, politiet og Digipost.
Mer informasjon
Mer informasjon om hvordan du bruker tjenesten finner du under fanen «om tjenesten», eller direkte inne fra tjenesten under fanen «mer informasjon om tjenesten».
Du kan lese mer om politiattest her: Politiattest
Spørsmål?
Har du utfordringer med tjenesten, ta kontakt med support her: Kontakt NIF Digital Support