TO_MenyBarKampoppsett.PNG

Fane Kampoppsett

I TA finnes det to typer turneringer - Serie og Cup. Under Kampoppsett setter en opp hvem som skal møte hvem i hvilke runder.

For Serie-turneringer kan en velge mellom å bruke standard spillenøkkler, tidligere brukte og lagret spillenøkler eller lage egne spillenøkler.

For Cup-turneringer tar en utg.pkt i antall lag inn i første runde, og lagene skal flyttes automatisk inn i neste runde (ut fra cup-tre), om det skal skje Tilfeldig eller Manuelt.

 

Under fane Kampoppsett for en serie genererer man et kampoppsett til turneringen ut i fra en selvlagd eller allerede eksisterende spillenøkkel.

  • Pil « ↑ » - Flytt avhukede lags plassering opp i listen. Lagenes plassering i listen påvirker kampoppsettet og hvilke lag som spiller mot hverandre i hvilke runder. Pilen er kun aktiv når kamplisten ikke er oppdatert.
  • Pil « ↓ » - Flytt avhukede lags plassering ned i listen. Lagenes plassering i listen påvirker kampoppsettet og hvilke lag som spiller mot hverandre i hvilke runder. Pilen er kun aktiv når kamplisten ikke er oppdatert.
  • Checkbox under «Veteran Vårsesong» - Huk av lag som skal bytte plassering i listen eller to lag som skal spille en ekstra kamp.
  • Link «+ Legg til manglende kamper for etteranmeldte lag» - Ved klikk lages en ny runde med kamper for etteranmeldte lag. Det opprettes kamper mot alle lagene i listen. Antall kamper mot hvert lag bestemmes ut i fra det angitte nummeret i spillenøkkelen.
  • Link «+ Legg til ekstra kamp» - Huk av to lag i listen og klikk på linken «+ Legg til ekstra kamp» for å lage en ekstra kamp mellom lagene. Det er kun mulig å lage én kamp om gangen. Kampen plasseres i siste runde. For å flytte kampen klikk og hold på kampen i kampoppsettet og dra den til ønsket plassering.
  • Knapp «Generer spillenøkkel» - Generer spillenøkkel ut i fra den utfylte informasjonen i feltene «… lag» og «spiller mot samme lag … ganger». Knappen er kun aktiv når kamper ikke er generert.
  • Knapp «Hent spillenøkkel» - Hent en spillenøkkel. Ved klikk åpnes en «lightbox» med mulighet til å søke opp spillenøkler etter navn, type, antall lag, antall ganger lagene skal spille mot samme lag, antall runder og eier. Knappen er kun aktiv når kamper ikke er generert.
  • Knapp «Fjern toppe runder» - Fjern tomme runder fra kampoppsettet.
  • Avhuking «Vis med lagnummer» - Hvis avhuket vises lagnummeret til lagene i stedet for navnene i kampene.
  • Avhuking «Slett kamper» - Huk av dersom det skal slettes kamper. Hvis avhuket vises en checkbox i hver kamp og knappen «Slett valgte» (se bilde «Slett kamper»). Huk av kampene som skal slettes og klikk på knappen.
  • Knapp «Publiser spillenøkkel» - Hvis det er generert en ny spillenøkkel er det mulig å publisere den. Ved klikk åpnes en «checkbox» med mulighet til å fylle inn navn og besrivelse til spillenøkkelen. Knappen er ikke aktiv når «Slett kamper» er avhuket.
  • Ikon «1.3.18.2 Serie - Ikon.png»  - Klikk og hold for å flytte en runde opp eller ned i kampoppsettet.
  • Pil «1.3.18.3 Serie - Pil.png» mellom lagene i en kamp - Klikk for å bytte om på hjemmelag (til venstre) og bortelag (til høyre) i en kamp.
  • Link «+ Legg til ekstra runde» - Legg til en ekstra runde. Runden plasseres nederst i kampoppsettet. For å flytte runden oppover, klikk og hold på ikonet «1.3.18.2 Serie - Ikon.png» og flytt den til ønsket posisjon.
  • Knapp «Oppdater kampliste» - Ved klikk åpnes en «lightbox» med mulighet til å velge rundespredning, første rundedato og tid (se bilde «Oppdater kampliste»). Første rundedato må være lik eller større enn turneringens startdato.
  • Knapp «Slett alle kamper fra kamplisten» - Ved klikk slettes alle kamper og runder fra turneringen. All lagret informasjon om arrangør og runde-tidspunkter vil gå tapt. Kampoppsettet bli fortsatt stående etter klikk.
  • Kolonne «Nr» - Lagets nummer i turneringen.
  • Kolonne «H» - Antall kamper laget er hjemmelag.
  • Kolonne «B» - Antall kamper laget er bortelag.
  • Kolonne «Navn» - Navnet på laget.
  • «… lag» under «Spillenøkkel» - Angir hvor mange lag som spiller i turneringen. Kun aktiv når kamper ikke er generert.
  • «spiller mot samme lag … ganger» under «Spillenøkkel» - Angir hvor mange ganger hvert lag spiller mot hverandre. Kun aktiv når kamper ikke er generert.
  • Valgt spillenøkkel - Hvis en spillenøkkel er hentet ned vises den her.
    Kamp i kampoppsettet Klikk på en kamp og hold for å flytte den rundt i kampoppsettet.

 

Under fane «Kampoppsett» genererer man et kampoppsett til turneringen. Hvis turneringen er en cup genereres det et spilletablå ut ifra utfylt informasjon. Det er mulig å velge mellom vanlig og avansert cupmodus.

  • Knapp «Generer» - Generer spilletablå ut i fra den utfylte informasjonen.
  • Link «Avbryt» - Avbryt opprettelsen av spilletablå.
  • Checkbox «Cupmodus» - Angi om det skal genereres et vanlig aller avansert cupmodus.
    • Hvis valgt Vanlig vises skjermbildet over.
      • Ved klikk på knappen «Generer» genereres et fullstendig spilletablå med mulighet til automatisk avansement ut ifra den utfylte informasjonen (se egen beskrivelse under).
    • Hvis valgt Avansert, vises bare feltet «Antall lag inn». Dette feltet må være mellom 2 og 128.
      • Ved klikk på knappen «Generer» genereres et spilletablå med manuelt avansement. Det er mulig å legge til og fjerne kamper og runder etter at spilletablået er generert (se egen beskrivelse under).
  • Nedtrekk «Antall lag inn» - Angi antall lag som starter i turneringen. Antall kamper i første runde settes ut i fra dette.
  • Nedtrekk «Antall lag ut» - Antall lag som skal være igjen på slutten av turneringen. Antall kamper i siste runde settes ut i fra dette. Om «Antall lag ut» settes som høyere enn én vil antall runder minskes.
  • Chechbox «Bronsefinale» - Huk av dersom det skal inkluderes bronsefinale i spilletablået.

Best av antall kamper

Skal en bruke f.eks. best av 3 kamper i noen runder, og best av 5 kamper i andre runder, kan en løsning være å velge best av 5 kamper, for så å markere to av kampene som Avlyst i de rundene hvor en spiller best av 3 kamper. Da vil riktig lag gå videre til neste runde etter 2 seire i de tre resterende kampene, dersom en har valgt Automatisk/låst avansement.

Vanlig Cupmodus

I dette skjermbilde er det generert et spilletablå med vanlig cupmodus, 8 lag inn og 1 lag ut. I tillegg ble det huket av for «Bronsefinale» under genereringen. Lagene må alltid plasseres (dras inn i) i første rundes kamper (Kvartfinaler i eksemplet over).

  • Knapp «Plassere lag i første runde» - Ved klikk plasseres alle lag i første runde i rekkefølgen de står i listen.
    • For å bytte lag klikk og hold på lagene som skal byttes og dra de tilbake til listen. Dra de deretter til sin nye plassering.
    • Hvis det ikke er generert nok kamper til alle lagene plasseres kun de første lagene i listen i kamper.
  • Knapp «Oppdater avansement» - Oppdaterer avansementet og vinnerlaget i spilte kamper går videre til neste runde. Hvis resultatet til en kamp er uavgjort, vil ingen av lagene gå videre så lenge et vinnerlag ikke er satt.
  • Knapp «Kvartfinale» / «Semifinale» / «Finale» - Ved klikk skjules valgte runde.
  • Checkbox «Automatisk avansement» - Huk av dersom runden skal ha automatisk avansement.
  • Lagnavn - Klikk og hold på et lagnavn for å flytte valgte lag videre til neste runde. Ringen rundt ruter laget kan flyttes til blir grønn når laget flyttes på.
  • Knapp «1.3.18.1 - Avansert cupmodus - Kampknapp.png» - Ved klikk vises kampnummeret og en link med mulighet til å gå til kampens detaljside.
  • Knapp «Slett alle kamper fra kamplisten» - Ved klikk fjernes alle kamper og runder fra turneringen og man kan generere et nytt spilletablå. All lagret informasjon om arrangører og runde-tidspunkter vil gå tapt. Dersom en eller flere av kampene har resultater kan man ikke slette kampene.

  • Kolonne «Lag» - En liste over alle lagene i turneringen.
    • Lag som kan plasseres i kamper står i svart, mens lag som allerede er plassert står i grått.
    • Alle lagene i skjermbildet over er plassert i kamper og står derfor i grått.
  • Bronsefinale  - Hvis avhuket «Bronsefinale» under genereringen av spilletablået inkluderes en bronsefinale. De to tapende lagene i den nest siste runden avanseres hit og vinneren av kampen vinner bronse.

 

Avansert Cupmodus

I skjermbilde over, er det generert et spilletablå med avansert cupmodus og 8 lag inn. Lagene er ikke plassert i kamper.

  • Link «Generer spilletablå» - Ved klikk åpnes en rute med mulighet til generering av nytt spilletablå (se egen beskrivelse). Vises kun når ingen av kampene har resultater.
  • Knapp «Plassere lag i første runde» - Ved klikk plasseres alle lag i første runde i rekkefølgen de står i listen. For å bytte lag klikk og hold på lagene som skal byttes og dra de tilbake til listen. Dra de deretter til sin nye plassering. Hvis det ikke er generert nok kamper til alle lagene plasseres kun de første lagene i listen i kamper.
  • Lagnavn - Klikk og hold på et lag i listen for å flytte valgte lag til første runde. Ringen rundt ruter laget kan flyttes til blir grønn når laget flyttes på.
  • Knapp «Oppdater avansement» 
  • Knapp «Ny runde» - Ved klikk skjules valgte delsfinale.
  • Link « + » - Legg til en ny runde. Linkens plassering bestemmer rundens plassering.
  • Link «+ Legg til kamp» - Legg til en ny kamp i valgte runde.
  • Knapp «1.3.18.1 - Avansert cupmodus - Kampknapp.png» - Ved klikk vises kampnummeret, en link med mulighet til å åpne kampens detaljside og en link med mulighet til å slette kampen.
  • Link «x Fjern runde» - Fjern valgte runde. Linken er kun synlig dersom ingen av rundens kamper har resultat, dvs. at det ikke er mulig å slette en runde hvis en av kampene har resultat.
  • Knapp «Slett alle kamper fra kamplisten» - Ved klikk fjernes alle kamper og runder fra turneringen. All lagret informasjon om arrangører og runde-tidspunkter vil gå tapt. Dersom en eller flere av kampene har resultater kan man ikke slette kampene.

  • Kolonne «Lag» - En liste over alle lagene i turneringen.
    • Lag som kan plasseres i kamper står i svart, mens lag som allerede er plassert står i grått.
    • Ingen av lagene i skjermbildet er plassert i kamper og står derfor i svart.