Spørsmål og svar fra webinaret
Spørsmål: Vi har byttet medlemssystem i 2021 og har gjort en stor opprydning i medlemstall. Vi mistenker at 2021-medlemstallene er feil - kan vi legge inn manuelt?
Svar: Ja, dersom tallene som presenteres er feil, kan de overskrives i årets samordnet rapportering.
Spørsmål: Er det slik at dere kan anbefale en underslagsforsikring, eller må vi hente inn tilbud fra ulike forsikringsselskap selv?
Svar: Idrettslaget må selv innhente tilbud om forsikringer. NIF har imidlertid en oversikt over relevante forsikringer her.
Spørsmål: Er fristen for å søke momskompensasjon 15. august? Snakket med vår revisor i dag, han sier fristen for mva-rapportering er 1. sept?
Svar: Alle medlemsorganisasjonene skal forholde seg til NIF og rapportere til NIF (ikke direkte til Lotteri- og stiftelsestilsynet). Frist for å søke momskompensasjon hos NIF er 15. august.
Spørsmål: Hvis man ikke fikk valgt en valgkomité på årsmøtet (vi må uansett gjennomføre ekstraordinært årsmøte etter hvert), hvordan gjør man det med utfylling av punktet "leder av valgkomiteen" da?
Svar: Leder av valgkomité må fylles ut for å fullføre samordnet rapportering, men dette kan endres i ettertid når korrekt leder av valgkomité er valgt.
Spørsmål: Når stenges portalen?
Svar: Samordnet rapportering har frist 30. april (direktelenke til KlubbAdmin). Søknad om momskompensasjon har frist 15. august (direktelenke til KlubbAdmin).
Spørsmål: Må vi ha fødselsnummer på leder av valgkomité og kontrolkomité?
Svar: Ja. Det anbefales at alle oppretter seg sin egen profil med Idrettens ID.
Spørsmål: Vedr. Styre og ledelse - oppdatering av hovedstyre. Kan leder legge inn nye personer eller må de enkelte legge inn opplysningene selv?
Svar: Leder kan registrere andre, men da må lederen ha fødselsummerene tilgjenglige. Derfor anbefales det at alle i styret heller oppretter seg sin egen profil med Idrettens ID.
Spørsmål: Vi fikk ikke valgt nestleder i vårt årsmøte, får vi rapportert likevel?
Svar: Nestleder må rapporteres for å fullført samordnet rapportering, men nestleder kan når som helst endres i senere, under Organsisasjon -> Styre og verv.
Spørsmål: Hvordan er det når klubben har valgt inn to ledere som skal dele oppgavene og i tillegg en nestleder. Er det muig å gjennomføre det?
Svar: Idrettssystemene har kun støtte for å registrere en leder.
Spørsmål: Finnes det muligheter for utsatt frist på rapportering?
Svar: Fristen er 30. april, men ta kontakt med idrettskretsen for å forhøre deg om mulighet for utsatt rapportering.
Spørsmål: Vi har registrert medlemmer i medlemssystemet til NIF, de kommer ikke over i samordnet rapportering?
Svar: Så lenge medlemskontingent for 2023 er fakturert og medlemskapet er betalt gjennom et elektronisk medlemssystem, så er hovedregelen at alle de betalende medlemmer skal være autoutfylt.
Spørsmål: Må nytt styre være registrert i Brønnøysundregistrene før fristen til samordnet rapportering (30. april)?
Svar: Nei, kravet er at styret skal være registrert i Idrettssystemene (KlubbAdmin). Det er mulig å melde inn det nye styret fra KlubbAdmin til Brønnøysundregistrene på senere tidspunkt.
Spørsmål: Det er ikke samsvar mellom det antall medlemmer som er i medlemssystemet og hva som kommer opp i rapporteringen. Hva skyldes denne differansen?
Svar: Det kan være at noen er utmeldt, men var betalende medlem i 2023.
Spørsmål: Kan vi starte rapporteringen og jobbe videre med den senere?
Svar: Ja, husk å mellomlagre. Det er mulig å endre rapporteringen frem til fristen 30. april.
Spørsmål: Må idrettslaget ha et valgt kontrollutvalg, eller er dette kun for større lag og foreninger?
Svar: Ja, alle idrettslag som er over terskelverdiene i lovnormen, må ha et kontrollutvalg.
Spørsmål: Kan årsregnskapet være med i signert årsmøteprotokoll?
Svar: Årsregnskap må lastes opp som eget vedlegg.
Spørsmål: Må man laste opp noter og uttale fra kontrollutvalg til regnskapet?
Svar: Nei. Kun signert og godkjent regnskap.