Om tjenesten

Tjenesten er laget for å sikre at idretten skal være et trygt og godt sted for alle medlemmer. Som en viktig del av arbeidet skal alle med roller i norsk idrett som krever politiattest fremvise denne. Målet er å gjøre hverdagen enklere for politiattestansvarlig og andre frivillige med ett verv eller rolle som krever politiattest.

Din rolle som politiattestansvarlig

Som politiattestansvarlig er du ansvarlig for at alle i idrettslaget som har tillits- eller ansvarsforhold til mindreårige eller personer med utviklingshemming fremviser politiattest.

For at søker og politiet skal vite hvor de kan henvende seg, vil dine opplysninger bli delt via formålsskjemaet som du sender til søker. Formålsskjemaet inneholder dine kontaktopplysninger som politiattestansvarlig/vara (e-post, rolle og telefonnummer). Dette gjør at søkere vet hvem de kan kontakte for spørsmål og hvem som har innsyn i attesten.

Politiet bruker denne informasjonen for å utstede politiattester.

Sjekk at dine opplysninger er korrekte under Min side og personopplysninger på Min idrett. Her kan du endre e-post eller telefonnummer.

Bruk av tjenesten og funksjoner

Her er ofte stilte spørsmål og svar, samt en forklaring på de viktigste funksjonene og hva du kan gjøre under hver av dem.

Ofte stilte spørsmål om innhenting av politiattester

Hvordan legger jeg til en person som trenger politiattest i tjenesten?   Kun medlemsansvarlig og de aktuelle personene selv, kan tildele seg roller via Min side og rolletjenesten. Hvis en rolle krever politiattest, vil rollesøknadene bli lagt under "Behandle søknader" og vises på forsiden under "Administrere politiattester" som gule trafikklys. Dersom du har rollen som politiattestansvarlig og medlemsansvarlig, har du mulighet til å tildele roller fra politiattestjenesten. Vær oppmerksom på at ungdomstrenere, barnetrenere og frivillige med ansvar for mindreårige eller personer med utviklingshemming alltid må ha politiattest.

Hvem må fremvise politiattest?
Alle med tillits- eller ansvarsroller overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming må fremvise en gyldig politiattest. Dette gjelder både lønnede og frivillige fra fylte 15 år. Personer med merknader på attesten kan ikke ha slike roller. Politiattestansvarlig eller vara skal sørge for at attestene er oppdaterte.

Kan andre enn politiattestansvarlig se politiattestene?
Nei, kun politiattestansvarlig og vara, utnevnt av hovedstyret i klubben, har tilgang til attestene. Vises en politiattest med anmerkning skal politiattestansvarlig også informere styreleder/daglig leder om at personen ikke kan ha en slik rolle i idrettslaget. Dette slik at styret i idrettslaget kan påse at personen ikke kan inneha rollen. 

Når kan man kreve at en person fremviser politiattest?
Alle personer som skal ha en oppgave eller verv som inneværer ansvars eller tillitsforhold til mindreårige eller mennesker med utviklingshemming skal fremvise politiattest. Om man bytter roller eller verv, skal man søke ny politiattest. Under roller og verv står det nærmere beskrevet hvilke roller som krever politiattest. Det er viktig å merke seg at barnetrener, ungdomstrener og frivillig med ansvar for mindreårige alltid vil kreve politiattest. 

Når skal det hentes inn ny politiattest?
Ny attest skal hentes ved stillingsbytte eller endrede oppgaver. Unntak gjelder ved skifte innen samme idrettsgren og aldersgruppe. Ved tvil om tidligere attest skal ny attest, eller kopi alltid kreves. Attester fra andre idrettslag godtas ikke.

Hva gjør man ved mistanke om nye lovbrudd?
Idrettslagene har anledning til å be om ny politiattest (fornyet vandelskontroll) om de får nye opplysninger som kan bety at personen ikke lenger har gyldig politiattest. For eksempel dersom man får informasjon om at personen som skal utføre oppgavene, nylig er domfelt eller siktet for noe straffbart. Politiattest-tjenenesten har ikke en egen funsjon for å be om fornyet vandelskontroll. Dette på gjøres på politiets nettsider. 

Hvor lenge er en politiattest gyldig?
Attesten må vises innen 3 måneder etter utstedelse. Ny attest kreves ved ny ansettelse eller endrede oppgaver i et annet idrettslag. Tidligere attester for samme rolle/formål kan brukes med kopi.

Hvordan skal sensitiv informasjon håndteres?
Informasjonen som kommer frem av politiattesten, skal behandles helt konfidensielt. Den styreoppnevnte politiattstansvarlige og vararepresentanten skal ikke videredele opplysninger de får som følge av at de leser/ser en politiattest, til andre enn dem som har et nødvendg behov for informasjonen (eksempelvis styreleder/daglig leder, eller dersom den aktuelle personen er trener for et annet idrettslag for barn og unge). 

Kan man utføre oppgaver uten å fremvise attest?
Nei, det er ikke tillatt å utføre oppgaver som innebærer ett tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming uten å fremvise en gyldig politiattest. Dette gjelder både lønnede og frivillige fra fylte 15 år.

Skal utenlandske trenere fremvise attest?

Politiet leverer ut attest for tiden en person har hatt lovlig opphold i Norge. Dersom trenere/ansvarspersoner har bodd i Norge lenge nok til at en politiattest fra Norge gir en reell mening og vil kunne vise eventuelle siktelser eller straffbare forhold. Vi anbefaler at om personen har hatt lovlig opphold i mer enn tre måneder, da skal politiattest innhentes.

Når det gjelder trenere fra land som har ordninger tilsvarende den som finnes i Norge, vil en attest fra eget land være tilstrekkelig. Har personen også hatt lovlig opphold i Norge i over 3 måneder skal attest også innhentes fra norsk politi.

I mange land finnes det ikke tilsvarende ordninger, eller mulighet for å søke om attest. Det kan være mange gode grunner til at et idrettslag likevel ønsker å bruke vedkommende til oppgaver som krever politiattest. Fram til politiattest kan fremvises fra norsk politi, bør idrettslaget følge opp disse personene med:

En gjennomgang av hvilke forventninger norsk idrett har til sine trenere: Innføring i etisk og trygg idrett, politiattestordningen, retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep, og hvilke forventninger vi setter til det å være et forbilde. Å sørge for at det i starten er flere ansvarspersoner til stede på treningene.

Det er den enkeltes ansvar å skulle fremlegge attesten, så det er treneren/ansvarspersonen selv som må skaffe den.

 

Gå hit for å lese mer detaljert informasjon om politiattestordningen 

På denne siden får du kontroll og status på søknaden, og oversikt over personer registrert i idrettslaget som har en rolle som krever politiattest

Hva kan du gjøre:

  1. Under hvert av trafikklysene kan du raskt se status på søknadene. Alle som har fremvist attester, hvilke søknader som ligger til behandling og hvilke søknader som mangler krav som bør følges opp da de ikke er levert innen fristen på 3 mnd.
  2. Under søknader til behandling kan du gå direkte til behandlingssiden for å sjekke status på disse.
  3. Du kan også enkelt søke etter personer registrert i ditt idrettslag for å sjekke om de har en rolle som krever politiattest og status på attesten.

Er du medlemsansvarlig i tillegg til å være politiattestansvarlig vil du se denne fanen. Er du ikke medlemsansvarlig vil du ikke se denne fanen. Det er kun medlemsansvarlig som kan tildele og godkjenne en rolle.

Er du medlemsansvarlig så kan du:

  1. Søk opp personer registrert i ditt idrettslag for å tildele dem en rolle. Hvis du ikke finner personen, klikk på "Inviter ny person" for å invitere en ny person, for eksempel til en frivillig rolle. Legg inn navn, mobilnummer og e-post.

    Personen vil motta en e-post om den tildelte rollen og eventuelle krav som må oppfylles før godkjenning.

  2. Er du medlemsansvarlig kan du også bruke lenken i navigasjonen for å se roller under behandling for raskere godkjenning og oppfølging av rollene
  3. Har du ikke rollen medlemsansvarlig, men ønsker å få den tildelt for enklere å kunne håndtere og se og invitere roller og godkjenne politiattester sømløst og på tvers av de to tjenestene, kan du be medlemsansvarlig i ditt idrettslag tildele deg rollen via rolletjenesten.

Under denne fanen skal du enkelt kunne behandle alt av innkomne rollesøknader som krever politiattest.

Hva kan du gjøre under hvert av stegene:

  1. Under dette punktet skal du vurdere og bekrefte om rollen det søkes om eller er skal tildeles krever politiattest. Roller som alltid krever politiattest, som for eksempel barne- og ungdomstrener, vil ikke havne under dette punktet, men under steg 2 eller 3. Husk at kravet om politiattest gjelder for alle personer fra 15 år og oppover, uavhengig av om de er lønnet eller frivillige.

    Under kolonnen "kommentarer" vil du se kommentarer fra de som har bedt om å få tildelt, eller blitt tildelt en rolle. Disse kommentarene kan hjelpe deg å vurdere om rollen faktisk krever politiattest. Ved å trykke "Ja" vil søknaden gå videre til steg 2 eller 3. Ved å trykke "Nei" går rollesøknaden direkte til behandling for godkjenning hos idrettslaget i rolletjenesten, så snart andre krav, som for eksempel trenerattest, er oppfylt.

    Er du i tilllegg medlemsansvarlig, vil du få en lenke i menyen som tar deg direkte til rolletjenesten for å godkjenne rollen.

  2. Under "Send formålsskjemaet" skal du klikke på "Se formålsskjemaet". Dette vil spare deg mye tid, siden formålsskjemaet nå har flere ferdigutfylte felt, slik at du slipper å starte prosessen helt fra begynnelsen. Det er likevel viktig at du ser gjennom og redigerer formålsskjemaet før du sender det til søkeren, som vil motta det via Digipost og Min idrett.

    Hvis det er søkt om politiattest for flere roller i samme idrettslag, er det viktig å fylle ut formålsskjemaet korrekt. Skjemaet vises kun for den første rollen det er søkt attest for. Husk å fylle inn de andre rollene under punkt 3 og 4 i formålsskjemaet, og forklar hvorfor hver rolle krever politiattest, før du sender skjemaet til søkeren. Husk å sjekke om det er noe informasjon i kommentaren knyttet til rollesøknaden du bør fylle ut i formålskjemaet. 

    Ny funksjon - tidligere registrerte attester: I en overgangspersiode mellom nytt og gammelt system, vil enkelte roller måtte legges inn på nytt i den nye rolletjenesten. Det er medlemsansvarlig som må tildele ny rolle før du som politiattestansvarlig kan registrere tidligere levert attest. Når rollen dukker opp "Under behandling" i politiattesttjenesten og du ønsker å registrere en tidligere attest, velg da å trykke "registrer manuelt" istedet for "vis formålsskjema". 

    Tips: For å gjøre det enklere, kan du og medlemsansvarlig gå sammen om å legge til å tildele rollene på nytt, eller du kan få tildelt medlemsansvarlig-rollen for å oppdatere dataene før du registrer tidligere attester.

    Hvis du velger å registrere en tidligere attest i stedet for å sende et nytt formålsskjema, må du sikre at attesten fortsatt er gyldig, dekker riktig formål, og oppfyller kravene for rollen. Er du usikker på attestens gyldighet eller om den dekker riktig formål, anbefales det å sende et nytt formålsskjema.

  3. Under "Påbegynt attestlevering: Registrer manuelt her hvis ikke levert digitalt". Her ligger alle søknader på vent til de leveres manuelt eller til søkeren velger å dele politiattesten digitalt. Klikk på "Behandle (web)" for å se detaljer om søknaden, eller registrer politiattester du mottar manuelt ved å klikke på "Mottatt manuelt".

    Under kolonnen "Digipost" vil du få et hint om personen har digital postkasse og kan derfor forvente at de vil dele denne digitalt med deg.

    Hvis søkeren velger å dele digitalt via Digipost, vil du se disse under steg 4 "Digitale attester til godkjenning". Hvis søkeren har delt feil dokument, eller hvis du av en annen årsak ikke kan se politiattesten digitalt, kan du velge å avbryte godkjenning i steg 4. OM du velger å avbryte, vil du se disse søknadene under dette steget og kunne registrere dem manuelt ved å følge anvisningen over.

  4. Hvis søkeren velger å dele digitalt via Digipost, vil du se disse under "Digitale attester til godkjenning". Her kan du registrere og godkjenne de digitale attestene hvis de er uten merknad ved å trykke på "Godkjenn attest"

    Hvis søkeren fremlegger en bekreftelse fra politiet om allerede gyldig politiattest for samme formål/rollen, skal du godkjenne attesten. Du trykker da på "registrer tidligere attest" , og fyller inn dato for utstedt politiattest. Denne datoen finner du i brever fra politiet. 

    Hvis du får beskjed om at "Dokumentet er ikke tilgjengelig", kan det skyldes at søkeren har delt feil dokument eller avbrutt delingen. Trykk på "Andre valg" og gjør et av følgende. "Del på nytt" som sender ny delingsforespørsel i Digipost til personen. Be personen fremvise politiattesten manuelt. Trykk på "Andre valg", deretter "Avbryt", og følg anvisningene.

    For å regsitrere manuelt, trykk på "Andre valg", les informasjonen, og velg deretter "Avbryt". Søknaden vil nå flytte seg til steg 3: "Avventer manuell fremvisning". Finn personen, trykk på "Behandle". Her finner du detaljer om søknadsprosessen og kan enkelt trykke "Mottatt manuelt" for å registrere politiattesten manuelt.

  5. Under dette steget vil du få informasjon om personer som ikke har levert attesten innen 3 måneder fra rollesøknaden ble registrert. Hvis attesten ikke er levert innen 3 måneder etter registrering av rollesøknaden, sendes en automatisk purring på e-post. Etter 6 måneder slettes søknaden automatisk. Du kan kontakte personen for å tilby hjelp med politiattesten. Etter 6 måneder kan personen ikke inneha rollen, og søknaden må sendes på nytt. 
    Ny funskjon-kommer snart: Om du selv ønsker å kontakte personen kan du ved å klikke på navnet i kolonnen, komme til en side hvor du får opp kontaktinformasjon til personen, for å kontakte de.

Annen info:

  • Om person selv velger å avslutte rollen det er søkt om vil denne forsvinne fra "Under behandling". Du vil få beskjed om dette på e-post.