Økt måloppnåelse og treffsikkerhet gjennom bærekraftig bruk av digitale virkemidler

Felles måloppnåelse gjennom digital utvikling

Strategiske mål for norsk idrett (utdrag fra Idrettens langtidsplan 2023-2027), og eksempler på digitale bidrag innenfor disse.

• Mindre alvor og mer lek bør prege aktiviteten.  En leken idrett gir god folkehelse. Fremtidens idrettstilbud må være relevant, moderne og nytenkende for å møte fremtidens trender.
  • Deltakere, foreldre og idrettslagenes omgivelser må oppleve at aktiviteten som tilbys, er tilgjengelig og reell for alle, og bidrar til god helse og gode fellesskap.
  • Toppidrettens suksess hviler på en sunn og god barne- og ungdomsidrett – en attraktiv og variert idrett der fellesskap og samarbeid er et konkurransefortrinn.

Idretten vil at:

• Alle kan få delta på trening og i konkurranser i gode og trygge sosiale rammer i en idrett som inkluderer og er tilrettelagt, uavhengig av ambisjoner og ferdighetsnivå.
  • Det skal utarbeides en langtidsplan for treneren i norsk idrett der trener- attesten er rettesnoren for en felles grunnforståelse, og der treneren blir sentral for å sikre kvalitet i innhold på treningene.
  • Idretten skal fremme ansvarlig ressursbruk og ivareta bærekraft i våre aktiviteter slik at alle kan delta, og slik at påvirkningen på natur og klima reduseres i tråd med nasjonale klima- og miljømål.
  • Antall ungdom og unge voksne mellom 13 og 25 år som deltar regelmessig i organisert idrett skal øke med 50 000.
  • Idretten vil at det skal avsettes midler i helsebudsjettet til å styrke tilbud når det gjelder folkehelsefremmende idretts- og mosjonsaktivitet.

• Gode og veldrevne idrettslag innebærer en erkjennelse av at organisasjonen må jobbe for at det skal være enklere og mer attraktivt å være frivillig – og å være en frivillig organisasjon. Gode og veldrevne idrettslag er dyktige til å engasjere frivillige, har en inkluderende frivilligkultur hvor alle føler seg velkomne, og som gjør det enkelt og attraktivt å bidra.
  • Det lokale idrettstilbudet til voksne må styrkes slik at det blir attraktivt for  voksne å delta i idrettslaget. Gjennom å gi voksne en mulighet for å oppleve idrettens egenverdi, vil også flere motiveres til å bidra som frivillige.

Idretten vil at:

Overliggende organisasjonsledd skal ha sin berettigelse i å legge til rette for idrettslagene og skal arbeide for en forenkling av idrettslagenes hverdag.

Digitale bidrag til måloppnåelsen

Produkt: Aktivitetsappen Min idrett, sammen med Minidrett.no

Appen for å følge opp hverdagen i idretten - både som trener, foresatt og utøver! Oppdage, bli med, administrere og kalle inn til aktivitet - på tvers av eksterne datakilder og tjenester.

Hensikt: Gjøre det enklere for flere å delta i aktiviteter både som frivillig og utøver, og bli værende aktiv gjennom hele livet.
Hovedmålgrupper: Foresatte/trenere/utøvere i bredde-idretten
Hvordan: Samle aktivitetstilbudet på ett sted, for alle.
Målbilde: Skape en sammenhengende og enkel inngang til tjenestetilbudet.
Hvordan komme i gang: Under utvikling og til test i 2024 - ta kontakt for å være med!)

Produkt: Arrangementløsningen iSonen.no

Hensikt: Gjøre det enkelt å organisere større arrangementer, og sikrer at informasjonen om arrangementet kan gjenbrukes og spres automatisk gjennom nasjonale portaler til flest mulig både i og utenfor idretten, samt data -og innsiktsplattformen.
Hovedmålgruppe: Organisatorer av idrett
Hvordan komme i gang? Gå til isonen.no og logg inn, og du er i gang.

Produkt: Felles data -og innsiktsplattform

Hensikt: Gjøre det enkelt å ta innsiktsbaserte avgjørelser, forutse og påvirke samfunnsutviklingen.
Hvordan: Se historisk utvikling, nå-situasjonen, påvirke og sette endringsmål for fremtiden, og måle effekt.
Hvordan komme i gang

Produkt: Klubbadmin

Hensikt: Gjøre det enkelt for idrettslagene å adminstrere sin medlemshverdag. Alt på ett sted, ferdig integrert med andre fellesløsninger. Gratis support og ingen etablerings- eller abonnementskostnad.
Hvordan komme igang

Hvordan du kan bidra

Ved å både formidle og benytte deg av idrettens anbefalte fellesløsninger, som du ser eksempler på ovenfor, bidrar du til en sammenhengende og enkel hverdag for idrettslagene, støtter opp under den norske inkluderende og åpne idrettsmodellen også i det digitale, og sikrer at idretten benytter seg av bærekraftige tjenester som er bygget rundt den norske idrettsorganisasjonens verdier og mål.

Sterkere sammen

Hovedmålet med fellestjenestene utviklet av eller i samarbeid med NIF er å sikre en så enkel, sammenhengende og oversiktlig digital hverdag som mulig ute i idrettslagene - i et bærekraftig økosystem av produkter og tjenester som står seg over tid, samlet i én inngang; Minidrett.no