Lisens

Idrettens lisensløsning

Det er per i dag to løsninger for å kjøpe lisens. SportsAdmin-lisens har i lang tid vært levert av NIF og blir benyttet av de fleste særforbund i idretten. Denne skal nå fases ut til en ny lisensløsning.

I den nye lisensløsningen i MinIdrett, er det en rekke ting som avviker fra dagens (SportsAdmin) lisensløsning.

• Ny lisensløsning har ingen relasjon med utøverfunksjon og overgang. Denne delen, som i dag er en del av lisensløsningen i SportsAdmin vil bli erstattet av en ny rolletjeneste. Nye lisenser er kun en forsikringsavgift som medlemmet, eller klubben betaler inn til særforbundet. Dette er gjort for å forhindre kopleksitet mellom utøverfunksjon, lisens og overgang.
  • Medlemmet kan selvbetjent gå inn og kjøpe lisenser. Dette gjøres via  Min idrett, ved å trykke på Kjøp Lisens knappen. Her kan en velge hva slags lisens en ønsker å kjøpe. Forutsetningen er at en kvalifiserer til kjøpet ut ifra satte kjøpskriterier som særforbundet bestemmer.  Dette sjekkes opp mot den inloggede brukeren, eller ens registrerte relasjoner. Kriteriene som særforbundet setter, er fleksibelt, og kan være:
    • Alder
    • Medlemskap
    • Kjønn
    • Kompetansekrav via idrettskurs
    • Krav til andre lisenser
  • Det er et skille mellom lisensprodukt, og lisenskontrakt. Et lisensprodukt opprettes av Særforbund. Ved kjøp av et lisensprodukt, opprettes en lisenskontrakt, som gjenspeiler lisensproduktets konfigurasjon, slik som varighet m.m. i kjøpstiudspunktet.
  • Særforbundet kan fritt sette varighet på de forskjellige lisensproduktene sine. Lisensperioder og lisenstyper har mereog bortfaller slik det fungerer i dag.
  • Lisenser er grenspesifikke. Et lisensprodukt kan ha en eller flere grener, og konntrakten er knyttet mot den/de grenene en utøver skal utføre.
  • Oppgradering. Lisenser som er konfigurert for samme periode, i samme grener, men med ulike priser vil utforme en oppgraderingskaskade. En utøver kan kjøpe den billigste, og oppgradere denne på et senere tidspunkt ved å betale mellomlegget.

Den nye lisensløsningen har 2 brukerinnganger.

1. Lisensadmin
  2. Lisenskjøp

Lisensadmin

Det er her lisensadministratorere opretter, og forbvalter lisensene for særforbundet. Her er det oversikt over alle kjøpte lisenser (lisenskontrakter). En har også mulighet til å kjøpe lisenser til medlemmer, og frata lisenser dersom det er behov.

Lisensansvarlige i klubb har også tilgang her, til å kjøpe lisenser for medlemmer, og søke opp lisenser på medlemmer

Lisenskjøp

Det er her utøvere kjøper lisensene selv. Dette gjøres via profilsiden i min idrett, der en velger vilken idrett en ønsker å kjøpe lisens i