Aslaug Håvardsrud og hunden Alvin under dagens NM i hundekjøring. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund

Fra kreftsykdom til NM

Aslaug Håvardsrud har de siste månedene vært gjennom tøffe behandlingsrunder mot kreft. Hun kjempet seg tilbake – og i dag sto hun på startstreken i hundekjøring under NM-veka. Nå drømmer hun også om å bli verdensmester.

36 år gamle Aslaug Håvardsrud har konkurrert i hundekjøring i syv år. Hun deltar både i barmark og nordisk stil, og har de siste årene representert Norge på landslaget i sistnevnte.

– Det var mannen min som introduserte meg for hundekjøring. Han ønsket å begynne med barmark, som er hundekjøring med sykkel, men nå er det jeg som har blitt den ivrigste, forteller hun.

– Jeg ble fort veldig gira og legger alltid ned 100 prosent når jeg først begynner med noe. Nå elsker jeg denne sporten!

Nordisk stil er en fellesbetegnelse på øvelsene hvor utøveren går på ski bak hunden. Under NM-veka kjører deltakere en-spann snørekjøring med fellesstart.

Rammet av livmorhalskreft i fjor høst

I fjor høst ble Håvardsrud diagnostisert med kreft, noe som snudde livet hennes på hodet.

– Jeg hadde ikke trodd det var kreft jeg hadde, men jeg hadde noen symptomer. Jeg har fulgt screeningprogrammet og tatt prøver, og ba legen om få ta nye prøver, forteller hun.

Hun fikk beskjed om å vente med nye prøver da de forrige var relativt ferske. Etter hvert som symptomene ble tydeligere, uttrykte hun på nytt et ønske om å få ta nye prøver.

– Jeg tok prøve, og det viste seg å være kreft. Jeg kjenner kroppen min godt, og jeg er glad for at jeg stolte på meg selv og min egen kropp, sier hun:

– Kreften var dessverre for stor til å opereres bort. Jeg tenkte at hvis jeg hadde stått på mitt litt tidligere, så kunne kanskje en operasjon vært nok, men man kan ikke tenke sånn heller.

Beskjeden om at hun hadde livmorhalskreft kom som et sjokk, spesielt ettersom det skjedde ett år etter at søsteren ble rammet av samme sykdom.

– Man forstår det ikke før man er midt oppi det. Jeg gikk inn i en tilstand av sjokk og hadde masse adrenalin. Det første jeg tenkte var om jeg ville få se datteren min vokse opp, deler hun.

Til tross for den tøffe beskjeden, var Håvardsrud fast bestemt på å delta i VM i Spania bare to dager etterpå.

– Jeg tenkte at det kunne være min siste sjanse til å bli verdensmester, og jeg er veldig glad for at jeg dro.

Saken fortsetter under bildet.

Aslaug Håvardsrud før start sammen med hunden Alvin. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund

Viktigheten av å sette seg mål

Sykdommen har medført at Håvardsrud ikke kan få flere barn, i tillegg til at kroppen hennes har blitt svekket av flere runder med behandling og stråling. Likevel var hun fast bestemt på å sette seg mål og holde seg aktiv.

– Jeg satte meg mål som å gå i trappene på sykehuset, komme meg ut hver dag og å trene på Radiumhospitalet. Når jeg var hjemme i helgene ønsket jeg å være ute med hundene, noe familien min la godt til rette for.

Som sykemeldt har hennes daglige mål vært å gjøre noe med hundene hver dag. Helgens konkurranser har vært ukens hovedmål, til tross for at det har vært krevende.

– Jeg har kjempet hardt, men å oppnå målene mine har gitt meg en enorm følelse av mestring som har gjort det verdt det. Etter konkurransene har jeg ligget utslitt på sofaen på mandag og tirsdag med tomme batterier, men mot onsdag har jeg sakte, men sikkert, bygget meg opp igjen.

Håvardsrud er nå ferdig med behandlingen, men formen er fortsatt veldig varierende.

– Det går opp og ned. En dag kan jeg føle meg bra og kjenne at treningen gjør meg bedre, men neste dag kan jeg være fullstendig utmattet. Man må ta en dag av gangen, sier hun og legger til:

– Alt som tidligere krevde mye energi, som sosiale aktiviteter, håndterer jeg bedre nå, noe som er veldig positivt.

Saken fortsetter under bildet.
Håvardsrud blir intervjuet av NRK før start. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund

Drømmer om å bli verdensmester

Deltakelsen i NM bare to måneder etter behandlingen har vært et viktig mål for 36-åringen, som føler at formen har blitt bedre gjennom sesongen.

– Legen sa at han ville være veldig imponert hvis jeg klarte det, forteller hun.

– Jeg er veldig stolt av å ha kommet meg til NM. Jeg er et konkurransemenneske, og har alltid et håp om å vinne. Jeg håper nesten at jeg ikke vinner, da jeg ønsker at andre med et annet utgangspunkt enn meg får muligheten til å vise seg fram, noe de helt sikkert vil, sa Håvardsrud før start.

Å sette seg mål for deltakelsen har vært utfordrende for hundekjøreren, som deltar med en ung hund.

– Det er fellesstart med 31 stykker, noe som er nytt for oss alle. Det kan fort bli kaos, så vi får se hvordan han takler det. Målet er å komme seg gjennom på en god måte og ha en fin opplevelse sammen med hunden, sa Håvardsrud før start.

På lengre sikt har hun derimot klare mål:

– Jeg ønsker å bli verdensmester en eller annen gang. Jeg håper å vinne neste år på hjemmebane på Røros. Tidligere har jeg slått verdensmestre bare en uke etter et VM, så jeg vet vi har noe der å gjøre, og vet at jeg kan sette meg de målene. I tillegg satser jeg på en plassering blant de tre beste i barmark til høsten, sier hun.

Håvardsrud sikret seg til slutt en imponerende tiendeplass i dagens løp på 6,8 km i snørekjøring.

På vei ut fra startstreken. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund