Nettverket UL TIK.jpg

"Ungdomsløftet for Troms-idretten 2024-2027"

Økt fokus på breddeidrett, lavterskeltilbud og ung lederutdanning i samarbeid med særidretten. Troms-idretten har tro på at "Ungdomsløftet for Troms-idretten" vil bidra til å beholde flere ungdommer lengere i idretten.

Idretten er samfunnets største frivillige bevegelse og en viktig samfunnsinstitusjon i alle lokalsamfunn der idrettslag skaper idrettsaktivitet og sosiale fellesskap på tvers av aldersgrupper. 93% av alle barn har vært med i idrettslag i sin barndom og 73 % av 12-åringer er fortsatt med i idretten.

Hele 75 % av all ungdom i Norge er innom den organiserte idretten i løpet av ungdomstiden. I løpet av ungdomsårene faller flere ungdommer ut av idrettslagenes tilbud og fellesskap. Den mest drastiske nedgangen i idrettsaktiviteten skjer vanligvis mellom 16 – 19 år, men fallet har blitt enda tydeligere nå enn for fem år siden. Undersøkelser viser at årsakene er i stor grad at idretten blir for seriøs og spisset i sin satsing.

Samtidig viser stadig flere forskningsrapporter og offentlige folkehelserapporter at norske ungdommer sliter med økende grad av ensomhet, samt dårligere fysisk og mental helse.

Vi i idrettsorganisasjoner har tro på at hvis vi beholder flere ungdommer lengre i idretten så vil det være et veldig viktig forebyggende arbeid for folkehelserelaterte utfordringer i samfunnet. Selv om de fleste kjenner til den helsemessige verdien av å beholde ungdom i fysisk aktivitet, vil det også har stor betydning å rekruttere ungdom som den neste generasjon frivillige, for å beholde gode fellesskapsarenaer i alle bygder og byer i fremtiden

I «Ungdomsløftet for Troms-idretten» vil Troms idrettskrets, i samarbeid med særidretten og idrettsråd, ha fokus på å beholde flere unge i idretten gjennom to spor:

• De som vil drive breddeidrettsaktivitet (breddeidrettssporet)
  • De som vil utfordres til å bli ledere, trenere og dommere (frivillighetssporet)

Idrettskretsen skal i samarbeid med andre prosjektdeltakere arrangere lokale møter med idrettslag. Temaene under disse møtene vil være breddeidrett, lavterskeltilbud og ung lederutdanning. Målet er at flere idrettslag utvikler og tilbyr breddeaktivitet for ungdom samt at idrettslag etablerer rutiner for å rekruttere ungdom til trener-, dommer og lederkurs.

Vi tror også at ved at flere ungdommer fortsetter lengere i idretten vil det gi positiv effekt på:

• sterkere fellesskap og bo- og bli-lyst i både by- og distriktskommuner i nord når flere ungdommer engasjerer seg i idrettslagene
  • å bygge en god frivillighets-kultur blant unge
  • å utvikle lederkompetanse og unges engasjement i lokale miljø og i idretten
  • sterkere idrettslag med økt engasjement blant unge
  • et idrettstilbud som treffer ei bredere målgruppe
  • å synliggjøre styrken av verv og oppgaver i idretten gir for en god CV for ungdom
  • unges mentale og fysiske helse på kort sikt
  • god folkehelse på lang sikt
  • et større mangfold og inkludering i idrettslagene